Trend: revival van velours als meubelstof...
De trend is glashelder: VELOURS is terug 'hot'! We kennen 'velours' - naar de Franse naam voor fluweel - vnl nog vanuit de jaren 70-80, toen deze stof populair was. Spontaan roept velours associaties op naar een ver verleden met rijke kastelen, hoge plafonds, barokke interieurs, nobele omgevingen,...
Het succes van velours is mede veroorzaakt door de warme kleuren en nobele uitstraling. Ook de hoge tacititeits factor van het edele velours - superzacht en harig - speelt ook een duidelijke rol in deze revival. Technisch wordt er een onderscheid gemaakt tussen staand velours en gestreken velours, verwijzend naar de richting van de pool van de stof. Het karakteristiek harige aspect van velours kan op verschillende manieren verkregen worden, vb. door het lossnijden van de poollussen. Er zijn immers diverse types velours.
Verschillende van de fabrikanten-merken die wij verdelen, zetten mee de trend uit naar het gebruik van velours op meubelen.... GUBI was er als één van de eersten bij om velours rijkelijk toe te passen op de BEETLE stoelen collectie, de STAY sofa's, enz.
De opkomst van synthetische velours bieden potentieel voor project meubelen (met hoog intensief gebruik). De (gevlekt ogende) EROS stof van United Fabric (60.000 martindale) bevindt zich bij GUBI in de laagste prijscategorie 1. Ook bij MOOOI zijn er enkele synthetische velours te vinden (100.000 martindale).
De mooiste velours vind je bij Kvadrat met de HARALD uit 100% katoen (100.000 martindale) die toegepast wordt op de Hackney sofa, Neu chairs, Uchiwa lounge van HAY. En de Beetle collectie van Gubi (prijs cateogrie 4). HARALD is ontwikkeld door Belgisch designer Raf Simons met Fanny Aronsen. GUBI VELVET 'velluto di cottone' is tevens 100% katoen (prijsgroep 3 - 50.000 martindale)
En er zijn "variaties" op velours, zoals de gemarbreerde fluweel BELSUEDE van Dedar (Gubi prijsgroep 4), die helaas niet compatibel is met de Beetle collectie, maar wel super oogt op de STAY sofa reeks van Gubi.
Kortom,... velours zet de trend: ben jij mee? Vraag er ons naar :)
Deel dit artikel: