Opgelet: stijgende prijzen, langere leveringstermijnenā¦
Wellicht bestaat er weinig twijfel over dat Corona een “changing factor” is op talrijke domeinen (...). Zo worden alle fabrikanten/ merken enerzijds geconfronteerd met tekorten in de toelevering van grondstoffen en materialen. En anderzijds knelpunten in de logistieke keten. Met als gevolg stijgende prijzen en langere leveringstermijnen…
Hoezo?
Als gevolg van de Covid 19 situatie hebben nogal wat leveranciers van grondstoffen hun productie tijdelijk stil gelegd of sterk verminderd. In (hopelijk) bijna “post covid” tijd is de vraag terug naar normaal tot zelfs gestegen - zeker in meubelen en verlichting - en heeft men de achterstand niet weggewerkt. En aanbod bepaalt de prijs. De grondstofprijzen zijn momenteel zeer schommelend, zeg maar instabiel...
Post-corona zijn er ook verschuivingen in human resources waardoor de vraag naar gekwalificeerd personeel nog gestegen is.
Voeg daarbij de evenzeer verminderde transport capaciteiten, met o.m. gebrek aan containers voor zee- en spoorweg, en je krijgt meer zicht op het ganse totaal plaatje. Ook het weg transport vanuit de fabriek naar verkooppunt staat onder zware druk, met alle gevolgen van dien....
Anticiperen en communiceren
Het spreekt voor zich dat de fabrikanten deze nieuwe realiteiten sterk opvolgen en het nodige doen. Maar hou algemeen toch rekening met langere leveringstermijnen. En stijgende prijzen (Gubi / Swedese +3% vanaf 1 Sept. - Moooi: prijsstijging komende - Carl Hansen & Son: geen stijgingen -...) Zelf vragen wij enerzijds aan onze partner retailers om tijdig hun vernieuwde showroom meubelen te bestellen voor het komende “indoor seizoen”. En ook de eindklant duidelijk te informeren. Anderzijds dringen wij aan op voorzichtigheid mbt het beloven van leveringstermijnen: "Geduld” wordt in waarde(ring) hersteld...
Deel dit artikel: