"Ik leef design": Meubihome interviewt Kris Pieters...

Hij leerde het vak bij Creadis en Top Mouton maar sinds jaren is Kris Pieters de drijvende kracht achter designagentuur Victors. Met als topmerken Gubi, Carl Hansen & Son en Moooi. ‘Ik wil vooral zakendoen met mensen die van design houden’. Een interview.

Verstoppen dat hij fan is van iconisch design kan hij niet echt. Thuis bij Kris Pieters in Aalter is het genieten van heel veel hedendaagse esthetiek. Het huis is gebouwd in modernistische stijl (“ik kon het een paar jaar geleden voor een redelijke prijs op de kop tikken”) en in zowat alle ruimten van het huis is het namen noemen.

Uiteraard veel objecten die je meteen kan linken aan de collecties die hij via zijn Victors Design Agency verkoopt, maar ook heel wat trouvailles en stapels boeken. Belangrijk element dat het huis een extra dimensie geeft is de erg aanwezige tuin. Grote bomen die op de juiste plekken schaduw werpen, graspartijen die uitnodigen om even te verpozen. Maar dat doet Kris niet vaak. Wie hem kent, weet: harde werker.

 

Lees verder Icon

Meubihome Okt. 2021: interview met Kris Victor Pieters  Victors Design Agency
dinsdag 9 november 2021

Je bent al jaren gebeten door de designmicrobe?
Kris: ‘Als jij het zegt zal het zo zijn (lacht). Ik heb van bij het begin de kans gekregen om met interessante mensen te werken, maar ik heb die kans ook genomen.’

Je begon je carrière in de reclamesector.
Kris: ‘Inderdaad. Acht jaar lang ben ik met marketing en reclame bezig geweest. Ik werkte voor Artex in Izegem en had contact met klanten. Mijn eerste account was Casteelken. Via Anne Decruy
van Casteelken en Rita Huys van Buro Interior leerde ik de grote designmerken kennen. Molteni, Cassina, Flexform... Ook bedrijven als Samsonite, Porcini, Dolce Piu, Electrolux en Vandevelde waren bij Artex klant. Ik mocht op managementsniveau praten met toppers als Marc Clémeur en Luc Laureys. Daar heb ik veel van geleerd. De portefeuille was erg divers. Op een bepaald moment voelde ik dat ik moest focussen.’

Je kwam eind jaren tachtig in Proven terecht, bij Top Mouton, toen al een grote naam in de designwereld. En daarna bij Extre-mis. Toch startte je een eigen agentuur, was dat een hele stap?

Kris: ‘Toch wel, al had ik van thuis uit meegekregen om op je eigen benen te staan. Mijn strategie om alleen te verkopen wat ik zelf graag zie, is nauwelijks veranderd. Ik ben gestart met Kundalini, ben niet te beroerd om toe te geven dat ik een paar jaar zwarte sneeuw gezien heb, maar ik ben doorgebroken met De Padova. Mijn eerste grote merk was Carl Hansen & Son. Toen ik dat bedrijf leerde kennen was ik sterk onder de indruk, zij produceren de meubeliconen van het Deens modernisme. In de beginfase was het nog een klein atelier dat nauwelijks kon leveren. Ze hebben nog drie andere agenten in dienst maar ik blijf hun Belgischevertegenwoordiger, wat fijn is. Jacob Gubi is later ook op mijn padgekomen. De Beetle collectie van Gubi is doorgebroken op het moment dat ze deze lijn in velours presenteerden, dit merk heeft velours echt in de markt gezet.’

En dan hebben we het nog niet eens over het succes van Hay. Kris: ‘Jarenlang kwam goed design vooral uit Italië en plots kwam de wind weer uit het Noorden gewaaid. Jaren terug liep ik in Keulen Rolf Hay tegen het lijf en hij zei me letterlijk: ‘we’re not ready for export’. Uiteindelijk waren ze dat wel en ik kan zeggen dat ik van hen geleerd heb wat succesvol retailen inhoudt. Eén van de basisprincipes van retail is vriendelijkheid en klantgerichtheid. Ze hebben me geleerd vriendelijk te zijn, verkoop of geen verkoop. ‘Give the client a compliment. Start an interested conversation. Show genuine interest.’ Ik heb daar negen jaar lang, tot 2018, heel hard voor gewerkt.’

Jij doet zaken met retailers maar evengoed met de project- markt.
Kris: ‘De twee inderdaad. Ik blijf echt wel geloven in de meubelhandel, in retail, ook al zijn er zaken waar er nauwelijks klantbezoek is gedurende meerdere uren. Veel van mijn collega’s zijn zich volledig gaan focussen op verkoop via de projectmarkt, ik niet.’

Mensen die je kennen, weten dat je geen blad voor de mond neemt. Ook al is dat vaak kritiek op de meubelhandelaar. Kris: ‘Zeker als het over online gaat, ja. Altijd afkomen met diezelfde argumenten. “Alles wat gestoffeerd is, kunnen we niet online zetten”. Ik kan ergens snappen dat je zoiets zegt, maar er verkoopt al zoveel online tegenwoordig. Corona heeft een push gegeven aan de onlineverkoop en helaas heeft de Belgische retailhandel de digitale boot gemist, onze omzet vloeit naar Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Heel wat meubelhandelaren hebben niet eens een deftige web- shop.
Kris: ‘Terwijl jongeren enkel online kijken om inspiratie op te doen. Er wordt ook altijd gedacht dat het dan meteen een webshop moet zijn, maar als ze al eens zouden beginnen met hun stock online te zetten, zodat iemand kan zien of het voorradig is in de winkel. Er leeft zo’n grote weerstand daartegen. Je moet echt digitaal aanwezig zijn, anders is het de stap naar de uitgang. Fabrikanten gaan je er ook uitspelen. Momenteel kijkt iedereen niet alleen, men neemt ook positie in. Fabrikanten zijn allicht ook van plan om webshops te creëren. En ze gaan op termijn eigen winkels openen.’

Een beetje zoals in de modebusiness dan. Daar zijn de voorbije jaren ook veel eigenwinkels geopend. Goed voor de marge. Kris: ‘Over marge wordt in dat hogere segment bij de handelaren eigenlijk niet dikwijls gediscussieerd. De meeste Belgische winkels zijn familiebedrijven waar het pand is afbetaald en waar men een tegenslag wel kan opvangen. Ik denk niet dat er in ons segment veel winkels gaan sneuvelen. Maar wat je zegt is waar, het is zoals de modebusiness, toch, de designwereld loopt wat achter op de modewereld.’

‘Trouwens, Hay was eigendom van Troels Holch Poulsen, de man die in de jaren zeventig de Deense modegroep Bestseller startte (met labels als Only, Vero Moda, Jack & Jones, red). In het begin heeft Troels Holch Poulsen Hay leren retailen met een showroom als centraal punt in hun marktbenadering. Die heeft zijn businessmodel uit de mode naar design vertaald, met onder meer een open showroom en het idee: breng de klanten naar ons. Laten we hen onderdompelen in onze wereld.’

Hoe kijk je naar beurzen?
Kris: ‘Moeilijk te zeggen. Veel Nordic labels hebben recent niet meegedaan aan de beurzen die toch zijn doorgegaan. Dat heeft ook zijn redenen: Europa is gesatureerd als markt voor veel van die toplabels. Carl Hansen & Son ziet groei in de Aziatische en Amerikaanse markt, maar als Amerikanen en Aziaten niet komen naar Europese beurzen zoals Milaan en Keulen heeft het toch geen zin. Ik zie wel een tegenbeweging van kleinere, lokale beurzen, gecombineerd met winkel- en atelierhoppen, zoals “3Days of design” in Kopenhagen. Dat
soort belevingsevents groeit. Traditioneel is Keulen een koopbeurs terwijl Milaan voornamelijk een kijkbeurs is. Interieur Kortrijk, dat werd vroeger gedragen door de Kortrijkse zakenwereld; vraag is wat het resultaat zal zijn van een meer niche-achtige benadering met ‘Please have a seat’?

Denk je dat we nu op een kantelpunt zitten? Winkels die zich moeten heruitvin- den, de rol van de agent die verandert, beurzen die hun doel missen...
Kris: ‘Ik denk dat zeker. Wat we de voorbije maanden gevoeld hebben is dat de persoonlijke verkoop meer dan ooit in waarde hersteld is. Het service-aspect speelt een grote rol, de gunningsfactor ook. Als agent moet je natuurlijk voortdurend bewijzen dat je waarmaakt wat je verkoopt. Heel veel agenten zijn trouwens zoveel meer dan verkopers.
Wij denken strategisch mee na, zijn mee aanwezig op designvergaderingen. (Denkt na) Wie goed omgaat met agenten, kan veel van hen leren. Maar sommige agenten zijn ook luiaards. (lacht)’

Jij lijkt me anders in het leven te staan. Gretiger.
Kris: ‘Ik heb van veel mensen gezien hoe zij de dingen aanpakken. Maar ook hoe ze het verkeerd aanpakken. Scandinaviërs bijvoorbeeld, dat zijn echt Vikings. Met als adagio: ‘we want more’. Er zijn er ook die op het juiste moment langs de kassa passeren. Zelf hou ik gewoon altijd mijn oren en ogen open. Ik sta altijd aan. Dit is geen nine-to-five job, ik leef design.’

Bron: Meubihome - Oktober 2021 - p.58 - 60

Merk: Gubi

Deel dit artikel:

Contacteer ons

Gubi in uw volgend project

Kris Pieters - Zaakvoerder staat u hierin met plezier bij.
T. +32 (0)9 282 09 21, M. +32 473 36 02 33 of Mail Kris

Kris Pieters Victors Design Agency Copyright: Olivier Van Daele
Blijf op de hoogte

Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen

We sturen eens per maand een nieuwsbrief uit.

Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen

We sturen eens per maand een nieuwsbrief uit.